MIT’nin mühendislik eğitimi kötü!

Posted by & filed under Mühendislik, Üniversite.

mit muhendislik eğitimi

Bir süre önce MIT’nin Mühendislik Fakültesi (School of Engineering ) dekanının mühendislik eğitimi hakkında bir konuşmasını dinledim. Konuşmasında şunu söylüyordu: “MIT olarak mühendislik eğitiminde geri kaldık, Çin bizi çoktan geçti ve nasıl yetişeceğimizi bilmiyoruz.” Bunu söyleyen MIT’nin Mühendislik Fakültesi dekanıydı. Yorumu size bırakıp geçiyorum.

Öğrenciyken Microsoft’un Imagine Cup yarışmasına Embedded Developement kategorisinden katılmıştık. Güzel de bir projemiz vardı. Dünyada yarı finale çıktık. Binlerce üniversiteden onbinlerce öğrenci arasında(MIT, Harvard, Yale vs.) yarı finale kalmak bizim için büyük başarıydı. Final için projeyle alakalı bir takım şeyler yapıp/yazıp göndermemiz gerekiyordu. Okulunu uzatmış 2 kişiydik. Final zamanı geldi. Göndermedik. Öylece kaldı. Sonra finale çıkan 20 projeye baktık. Yanlış hatırlamıyorsam 12 tanesi Çin’dendi. Önceki ve sonraki yarışmalarda da oran bu şekilde devam etti. Geçiyorum.

Yıllar önce, Sabancı Holding’in uluslararası ilişkilerinden sorumlu birinin mühendislere yönelik bir konuşmasını dinlemiştim. BRIC(Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin) ülkelerinden bahsettikten sonra, mühendislerin asıl rakiplerinin Çinli ve Hindistanlı mühendisler olduğunu söylemişti. Sonradan bunun geç kalmış bir uyarı olduğunu farkettim. Geçiyorum.

3 gün önce Katar’dan Elektrik Mühendisi bir arkadaşım geldi. Hindistanlıların 1000$ civarına çalıştıklarını ve Hindistan’da o paranın, Türkiye’deki 20bin TL’lik gelirle sağlanan yaşam standardına eşdeğer bir yaşam standardı sağladığını söyledi. Her yerde Hindistanlı mühendislerin çalıştığını ekledi. Kendisini maliyeti yüksek diye Türkiye’ye göndermişler.

1,5 milyar Çin nüfusu, 1,2 milyar Hindistan nüfusuyla birleşince 2,7 milyar gibi korkunç bir rakam çıkıyor. Dünyadaki her 3 insandan biri Çinli veya Hindistan’lı. Çin hükümetinin yaptığı bir açıklama 5-6 yıl önce yabancı basında haber olmuştu; yılda 600.000 mühendis mezun ediyorlarmış. Master ve doktora bu rakama dahil değil. Yılda 10.000 kişi sadece doktorasını alıyormuş. Türkiye’nin 1 yılda mezun ettiği mühendis sayısı tahminen 15-20 bin arasında. Tam rakamı bilmiyorum, yaklaşık bir rakam söyledim. Yorumu size bırakarak bunu da geçiyorum.

Buraya kadar okuduğunuz kısım, anlatmak istediğim şeyin giriş bölümüydü. Yazmaya başlarken “mühendislik eğitimi nereye gidiyor”u anlatmayı amaçlamadım. Amacım çoğalan kaliteli rakiplerin karşısında nasıl bir yol izlememiz gerektiği gibi benim için iddialı olacak bir tavsiye vermek de değildi. Zaten pratik olarak şunu şunu yapmalıyız gibi bir bağlam ortaya koymam da çok iddialı olurdu. Sadece farkındalık yaratmak istedim.

Yukarıdaki paragrafta da yazdığım gibi buraya kadarki kısım anlatmak istediklerimin girişiydi. Yine 300 kelime kuralımı bozmamak için yazının devamını başka bir zamanda (muhtemelen önümüzdeki hafta içi) yayınlayacağım.

Not1: Bir önceki yazdığım Mühendise 3. Dil: Arapça!  yazımı da 300 kelime kuralımı bozmamak için yarım bıraktım. Önce onu yazacağım. Sonra bu yazının devamını. İş kuracak Mühendisler için 24 tavsiye -1 ve İş kuracak Mühendisler için 24 tavsiye -2 ‘yi de tamamlamadım zaten.

Not2: Lütfen yorum bırak sayın okuyucu; söyleyecek hiç mi bir şeyin yok? Her gün yüzlerce kişi siteye girip her biri ortalama 3 sayfa okuyor ama günlük yorum sayısı 1-2 taneyi geçmiyor.

Not3: Yazının hemen altında 3 adet buton var; Facebook like, Tweet ve G+. Kullan bunları sayın okuyucu. Tekrar girdiğimde o butonlar erimiş olsun lütfen. Her blog yazan gibi ben de “neden yazıyorum?” başlıklı bir yazıya maruz bırakmak istemiyorum seni.
Reklam ve spam atmadığım mail listeme üye olmak için 10 saniyede aşağıdaki formu doldurabilirsiniz:

* indicates required



Tags: , , , , , ,

36 Responses

  1. Erdal Bakkal 2012/04/04, 20:51

    Kesinlikle güzel bir yazı. Herkesin okumasını tavsiye ediyorum. Ayrıca like butonunun da plazma haline geçip burda aktığını görmeyi istiyorum.

    Cevapla
  2. Gencer Yılmaz on Facebook 2012/04/04, 20:54

    benim şahsi kanaatim; mühendislik eğitiminin gelişmesi için önce Matematik ve Fizik gibi temel bilimlerin eğitimlerinin kaliteli yapılmalı, insanların da matematikçi fizikçi olmasını sağlamak için maddi kaygılardan arındırılmış olması gerekiyor. türkiye’de maalesef tam tersi bi durum söz konusu

    Cevapla
    • Ahmet Alpat 2012/04/05, 00:45

      Gencer matematik fizik yetmiyor. 1. sınıftan itibaren yarıiletken tasarlamayı öğretsen de yetmiyor. MIT’den daha iyi bile olsa rakamlar kaçınılmaz bir durumu gösteriyor. Bambaşka bir şey lazım. Devam yazısında ona değineceğim.

      Cevapla
  3. Gencer Yılmaz on Facebook 2012/04/04, 21:04

    benim şahsi kanaatim; mühendislik eğitiminin gelişmesi için önce Matematik ve Fizik gibi temel bilimlerin eğitimleri kaliteli yapılmalı.insanların da matematikçi fizikçi olmasını sağlamak için maddi kaygılardan arındırılmış olması gerekiyor. türkiye’de maalesef tam tersi bi durum söz konusu

    Cevapla
  4. melih keles 2012/04/04, 21:26

    haziran ayinda fabrikamiza Cin’li muhendisler ve teknisyenler gelecekler, oksijen tesisi kurmak icin.. ve onlarla ilgilenme gorevi bana verildi. burada yazilanlardan yola cikarak, onlarin karsisinda pek bir asagilik kompleksine sahip olma riskim var anlasilan.

    onlarla olan 2 aylik birlikteligim sonusunda bu konu hakkinda daha bir fikir beyan edecek kivama gelecegim umarim.

    Cevapla
    • Ahmet Alpat 2012/04/05, 00:48

      Melih onlardaki eğitim sistemi mükemmel de demiyorum, yüzlerce mühendislik okulu vardır, hepsi MIT’den daha iyi olacak değil tabii ki. Burada başka bir şeye değinmek istedim; Türkiye’de mühendislik eğitiminin ancak kapsamı değiştirilerek gelecekteki problemler aşılabilir. Sonraki yazıda ondan bahsedeceğim.

      Cevapla
    • Ahmet Alpat 2012/04/05, 00:49

      Bizim üniversiteler yine işin içinden sıyrılır ya ödenek yok, laboratuar kuramıyoruz vs. diye. Öyle olsa bile biz ne yapabiliriz ki derler. İş öğrencide biter bence. Bir sisteme alışmış ve yıllardır aynı dersi anlatıp maaşını alan hocalar kolay kolay gelin ben size bambaşka ufuklar açayım demez.

      Cevapla
  5. Sabri Arslan 2012/04/04, 23:55

    Güzel bir yazı olmuş Alpat, Bu arada O. Sinanoğlu da seninle aynı fikirde!

    Cevapla
  6. K. Fatih 2012/04/04, 23:59

    Aslında geride olduğumuzu kabullenmek, sistemi yenilemek tartışılabilir ama çözüm yine içte. Bu “geri” sistem içerisinden çıkacak ileri insanların çözebileceği bir sorun. Ayrıca mühendislik gibi konularda dikey yükselme eskisine göre daha erişilebilir hale geldi, çünkü bilgiye ulaşım artık çok daha kolay. Ne kadar kötü de olsa güzel şeyler olacağını düşünüyorum. Sonuçta transistör aynı transistör yıllardır aynı mantıkla çalışıyor 🙂

    Cevapla
    • Ahmet Alpat 2012/04/05, 00:51

      Doğru söylüyorsun Fatih. Bilgiye ulaşma, analitik düşünme vs. çok rahat edinilebilecek şeyler. Rahat edinilebiliyor olması bunları edinmiş insanların maliyetini de düşürüyor. Çin ve Hİndistan’a ondan değindim.

      Mühendislerin ve mühendislik öğrencilerinin ufuksuzluğu büyük engel bence.

      Cevapla
  7. eray sarioglu 2012/04/05, 01:17

    Türkiye’de mühendislikler adına değişimi üniversiteler değilde yapılabilecek atolyeler yada interaktif aktivitelerle sağlanabilir diye düşünüyorum. Üniversiteye yeni gelen herkes bir hışımla oha üniversite burda kesin icat yapıcaz diye geliyor sonra sisteme ayak uydurup gidiyor. Bu zinciri kırmanın tek yolu öğrencilere ders notlarına çalışmak harici yaptırılıcak aktiviteler olabilir. Bi yerden sonra iş işten geçmiş oluyor 3,4 oldum derken mezun oluyorsun bu okul sürecinde herhangi birşey yapmazsanda bu saatten sonra yapma fırsatın olmuyor çok fazla bunu sonucu olarak sistem genelde yeni bir satış mühendisi kazanmış oluyor.

    Son olarak sayın Alpat’a bi sorum olucak. Mühendislik öğretilir mi öğrenilir mi?

    Cevapla
    • Ahmet Alpat 2012/04/05, 01:25

      Eray senin söylediklerin mühendisin mühendisliğini geliştirir, daha dolu mezun olmasını sağlar, buraya kadar doğru. Peki bu yeterli mi? Bence değil. Türkiye’deki üniversitelerden yılda 15-20 bin lisans mezunu mühendis çıkarken, Çinden sadece 10bin doktorasını alan mühendis çıkıyor. Teknik olarak da yetişebilmek neredeyse imkansız.

      Soruna gelince; yapabilen yapar, yapamayan öğretir.

      Cevapla
  8. Ali Fatih 2012/04/05, 02:32

    Sinifimin (syracuse uni / ny ) yuzde 50 si cinli, yuzde 40i hintli, yuzde 10 da amerikan ve benim gibi bi kac diger milletlerden gelen insanlar. Teknolojik amelelik kismi yabancilarin ustunde iste, hintlinin , cinlinin kafasini ucuza kullanip kendileri baska seylerle ilgileniyorlar. Fena taktik degil acikcasi. Hatta ekonomi finans gibi matematik gerektiren seylerde de cinliler cogunlukta. Lisede fln iyi bi mat egitimi vermiyolarmis amerikanlara, sonra da kendileri kasmiyolar heralde. Nerde parti, orada amerikan undergrad ogrencisi. Hayat onlara guzel ya 🙂
    Ama bu cinli ve hintlideki bilgi patlamasi ilerleyen yillarda butun dunyaya feci cakabilir.

    Not : Her ne kadar adam kendi okuluna elestirel yaklassa da, cinde cok cok iyi bir iki okul bulunsa da MIT muhendisligin merkezi. her muhendisin bi yerinden gecmek istedigi asmis okul..

    Cevapla
  9. Ali Fatih 2012/04/05, 03:51

    daha cok sosyal bilimler, isletme gibi seyler okuyor amerikanlar. hatta sanat, tarih falan gibi seyleri de dahil edebiliriz. Nerelere takiliyorlar dersen bu konuda yeterince bilgi veremiyecem. Ama cin ve hint kulturu, yasantisi hakkinda epey bilgi sahibi oldum 🙂 Beyin zorlayici seylerle ugrasmiyorlar gibi kisacasi. undergrad amerikan ogrencileri cuma-cmt komple bi kopmaca eglenmece,house partiler hatta alt katimda kalan p.cler hafta ici de cosmaya basladi. ( biri sosyoloji biri isletme okuyan iki amerikali )
    Piyasa tecrubem de olmadigi icin kesin konusamayacam ama yillar once konustugum Turk muhendis abi vardi Amerikada calisan. Muhendisler falan yabanci ama yonetim genelde Amerikanda oluyor demisti. Bolumu zaten ilk gordugumde dedigim sey, teknolojik ameleligi yabancilara yuklemisler oldu, hala da ayni seyi dusunuyorum.
    Kisacasi bir japon , bir alman degil bu millet ama cok uluslulugu iyi yurutuyorlar.

    Cevapla
  10. Volkan 2012/05/01, 03:39

    arada vakit buldukça girdiğim sitelerden birisi burası. teknik adam olma yolunda her yoldan geçtim. çırak oldum, kalfa oldum, usta oldum, teknisyen oldum, tekniker oldum.sanayide tamircilerle çalıştım, devasa tesislerde bulundum. ustamdan fırça yedim, mühendis adaylarına yol gösterdim. kısacası bu yolun her aşamasını tattım. orta okulu bitirdiğim günden beri elektronik üzerine eğitim alıyorum,son olarak şuanda da mühendislik okuyorum. ben böyle bir zevzek eğitim sistemi görmedim. bu güne kadar hep geleceğime dair endişe duyardım, artık duymuyorum. mühendis etiketi altında o kadar boş insanlar yetiştiriliyorki, artık söyleyecek söz kalmıyor. insanlar ne hayallerle giriyor, ne olup çıkıyor. zerre saygım kalmadı bu ünvana karşı. söylenecek çok şey varda… yeri burası değil.

    Cevapla
  11. Furkan Aydogan 2012/05/11, 13:42

    Ahmet Abi, yazını okudum. İçim içimi yiyor benim de. Ne yapabilirizi konuşup ötesine geçememek ise kamçılamaktan ziyade moral bozucu. Almanya’dayım bir süredir. Cocukları liseden sonra okulu bırakacaklarsa hani, 3 yıllık bir programla meslek edinmelerini sağlıyorlar. Stajyer gibi calısıyorlar ama maaş da alıyorlar.Ondan sonra istihdam edilebiliyor o cocuk. En azından böyle yapıyor dibimizdeki Almanya. E biz de yapabiliriz..

    Cevapla
  12. Ahmet Alpat 2012/05/11, 13:51

    Furkan meslek edindirme başka bir konu, mühendis yetiştirme başka bir konu. Bunun devamını yazma fırsatım olmadı. İlk fırsatta yazacağım. O zaman kendimi daha net ifade etmiş olurum.

    Öte yandan senin yazdıklarına da itiraz edemem tabii ki. Bizdeki meslek liselerinde de yapılıyor o ama maaşlı değil tabii ki.

    Cevapla
  13. abdullah 2012/08/14, 11:12

    Bizim mühendislik odalarının dergilerindeki sayfaların %80 i siyasi makaleler içeriyorsa, mühendislikte teknik ve yenilikçi bir bakış açısını yeni mezunlar nasıl yakalayacak bilemiyorum… Okulların ve mühendislik odalarının, sanayi ile işbirliğinde olup, yeni yöntemler geliştirmeleri elzemdir..

    Cevapla
  14. Jericho! 2012/09/08, 12:47

    Eğer Amerikalılar cidden asıl işlerde Çinli ve Hintlileri kullanıyorsa ABD’nin sonu gelmiş demektir ama 400 yıl kadar sürer muhtemelen bitişi. Bizde de aynısı olmuştu zira. Bir çözüm olarak ortaya konan devşirme sistemi 100 yıl olmadan devleti duraklamaya itmişti.

    Cevapla
  15. arcturus 2012/11/24, 15:45

    Güzel bir yazı, “kısa olsun ki garanti okunsun” prensibi her ne kadar olayı noksan bıraksa da hiç yoktan iyidir. Konuya gelince; “Çin + Hindistan”‘ı neden tek grup olarak görelim ki? İkisi birbirine rakip neticede.. Toplama bakıp kendi oranımızı %3 olarak hesapladık diyelim. %97’lik diğer rakip kısmın büyük bir kısmı ister iki devden oluşsun, isterse bu %97 ülkeler arasında daha homojen dağılsın. Farketmez, önemli olan kendi %3’lük kısmımızın niteliği. Enseyi karartmaya gerek yok, herşey çok güzel olacak 🙂

    Cevapla
  16. Furkan Evirgen 2013/01/16, 14:07

    Hem kendi okuluma, hem diğer okullara bakıyorum, hem hocalara, hem iyi öğrencilere hem kötü öğrencilere bakıyorum, eğitim sistemi o kadar kötü ki, öğrencinin yapabileceği tek şey var; google search… teori ve pratik birbirinden öyle bir ayrılmış ki, ortalaması 3 ün üzerinde olan insanlar basit elektronik devreleri kuramıyor, kolay programları yazamıyorlar çünkü eğitim sistemi ilkokuldan itibaren mantık ile gidenleri elerken, ezber ile gidenleri ödüllendirmiş. o yüzden bizden çıkan mühendisler nitelikli değil, her sene her bölümden çıkan 100 öğrenciden en fazla 5-6 tanesi işi bilerek okuldan çıkıyor…Çinden iyi mühendisler çıkmasının sebebi, ellerini sallasalar arduinolara, prototiplere, elektronik kartlara, motorlara çarpıyor, mühendislik ile ilgili malzemeler zaten orada üretiliyor, adamlar hazıra da alışmamışlar bizim gibi, ülke sürekli üretim içinde olunca, oradaki mühendisin kafasıda sürekli üretimde oluyor… Son bir şey daha; bu iş biraz aşk ve merak ile oluyor, bir aletin nasıl çalıştığını deli gibi merak etmiyorsanız, nasıl çalıştığını öğrendiğinizde veya bir proje yaptığınızda zevk almıyor, tersine sıkılıyorsanız mühendislik okumayın… Tıbbı kazanamadı diye, ismi havalı diye, sırf başarılı olmuş olayım diye gelip, ezber yaparak dereceye giren ama teknik anlamda hiç bir şey yapamayan, bilemeyen insanlar var.

    Cevapla
  17. Sinan 2013/02/13, 17:02

    Hocam çok güzel yazmışsınız elinize kolunuza sağlık , yazınız beni gerçekten aydınlattı ne yazık ki kendi çevremizdeki dünyayla uğraşırken gerçek dünyada neler oluyor fark edemiyoruz. Tekrar teşekkür ederim .

    Cevapla
  18. Emre 2013/02/17, 15:31

    Sizce çok mezun olmasımı önemli yoksa nitelikli mezun olmasımı asıl olarak bunlar sorgulanmalı bence ülkemizde neredeyse her üniversitede mühendislik var tamam olabilir üstüne gidip yeni üniversiteler açıyorsun olabilir ama olan okulların seviyesi artmadıktan sonra ve yetişmiş eğitimci olmadıktan sonra bu açılan okulların amacı nedir sizce ? Ne avrupa birliğine giriş çerçevesinde arttırılması gerekilen eğitim seviyesinin bir getirisi mi? :S

    Cevapla
    • Ahmet Alpat 2013/02/22, 15:55

      Nitelik önemli tabii ki. Nicelik de gerekli bulundu demek ki. İşin ince dinamiklerini bilmeden o konuda yorum yapamayacağım ama nicelik arttıkça niteliğin düştüğü kesin.

      Cevapla
  19. ilker 2013/09/27, 02:16

    üniversite sınavı iki sınavdan tek sınava inmiş dediler. Sonra zamanın çok önemli olduğu öss sınavına çalıştık deli gibi. 180 soru 180 dakika. Deli gibi hızlı olman lazım güzel bir yeri kazanabilmen için. Sonra hızımızı arttırdık. Ben o sınavda yetişsin diye nasıl cevapladım soruları hatırlamıyorum. Orada kimyam bir bozuldu. Hızlı olmak herşey idi. Sonra iyi bir üniversiteyi kazandık. Dedim artık şöyle rahat rahat çalışırız. Ama o da ne. Üniversitenin ilk senesinde çuvalladım. Çünkü ben orta okuldan beri kasıyordum, yorulmuştum. İlk başta anadolu lisesi, sonra fen lisesi sonra üniversite. Hep sınavlara hazırlandım. Meğersem hayatta kullanılacak esas eğitim üniversitede başlıyormuş. Sonra bölümümü sevemedim. Çünkü yönlendirme yoktu hiç bizi. Neye ilgim var, hangi mesleği sevebilirim bilmiyordum. Üniversiteye kadar hep okul hayallerim olmuştu. Hiç hangi meslek sahibi olmak istediğim önemli değildi. Bölüm tercihi yaparken bile kafayı yiyecektim. Ne aptalca bir sistem. En önemli şey eksik burada. Sonra üniversitedeki eğitim çok ağır bence. Şu an mezun olmuş biri olarak diyebilirim ki, sadece iki dersi çok iyi bilsem bana yetiyor. Son sene 5 ana dala ayrılıyoruz mühendislik eğitiminde. Neyse üniversitede çakılmamın diğer sebebi de şu. Kimse kitapları oturup adam gibi çalışmıyordu. Tek sır vardı, o da daha önceden sorulmuş sorulara çalışmak. Ne kadar aptalca. Yaratıcı düşünceye hiç değer verilmiyor. Şunu söyleyebilirim, yaratıcı sorular sorulsa üniversitelerde, çoğu kimse mühendislik ehliyetini alamaz. Ama hedef kaliteli mühendis yetiştirmek değil. Dikkat edin her üniversitenin mühendislik bölümü var ve sürekli yenisi açılıyor. Çünkü amaç ucuz mühendis yetiştirmek, yoksa bizim ülkemize hiçbir global firma gelmez.

    Cevapla
  20. Rahman Kurt 2015/01/18, 16:01

    Selam,

    Eğitim sisteminde bir çok sorun var. Halen öğrenciliği devam eden bir insan olarak bikaç yorum ve tespit yapabilirim sanırım.

    – 1. sınıftan beri aldığımız eğitim bizde hep havada kaldı temelini atamadık, oturtamadık. Hep sorduk, sorguladık ama tatmin edici cevaplar alamadık aksine geçiştirildik.

    – Birşeylerin yanlış olduğunu sezebiliyoruz ancak ne olduğunu anlatamıyoruz. Çünkü henüz 18-22 yaş aralığındayız. Ve hocalarda sorunu çözmeye çok da meraklı dil onların da kendilerince sorunları var herkes sistemden muzdarip.

    – Gelelim öğrencilere. Tembeliz. Sürekli sızlanıyoruz. Kendimizde bişeyleri değiştirmek adına bariz bi ataletimiz var çünkü yıllarca böyle eğitildik, alıştık. Kolaycıyız. Fedakarlık yapmıyoruz vs vs.

    Mümkün olduğunca genel anlatmaya çalıştım çok daha detaylı bi yaklaşımda bulunulabilir ancak;

    hepimiz eleştiriyoruz, sorun buluyoruz; hangimiz çözüm için bir yaklaşımda bulunuyoruz ?

    Cevapla
  21. Ali 2016/01/02, 20:44

    Ekonomi ve Teknolojinin guc dengesi doguya kaymasinin verdigi netice guclu olsa bile, akademi alaninda bazi seyleri degistirmek sorunlu ve zor bunun goze alip var olan sistemi degistirmiyorlar. Hong kong, japonya , Kore, singapur gibi universitelerinin sistemleri Kendilerine gore gelistirdiler. 2008 yilinda cinde bulundugum donemlerde (o zaman ogrenci degildim) ciddi manada universitelere akim gerceklesiyordu.hala devam etmekte, Cinde her bir akademi uyesi devlet adami (cin komunist partisine uye) olarak calismaktadirlar. Asya ulkelerinin bizlerden farki is sahasinde ciddi manada yer ediniyorlar. Teknoparklari buna ornek nitelikte, ogrenci olmadigim sure icerisinde surekli teknolojileri ve egitimde kulturlerini inceledim bilgisyar bilimleri ogrencisi olarak. 2007 yilinda bazi kurumlar degisim karari alsalarda ozellikle dil egitimi icin gec olmustu. Suan bazilari bu yeniligi yakalamasina karsi halen ABD sisteminde ve ABD ruyasi seklinde egitimler sunulup ogrencilerin tesfik edildikleri yerler batidir. Cogu ogrenci bu degisimi fark.edemeyip ABD de bazi seyleri gorebilmektedirler. Son gunlerde 2015 yilinda iyte, boun ve odtu uzakdogu teknokent anlasmalarina kadar gittiler. Sadece anlasiyorlar. Egitim sistemini ABD alip uygulamaya gectiler elde patladi. Egitimin uygulanabilir olmasi icin egitim.kulturunude almak gereklidir. Ulkemizin aldigi kultur ise batinin sinif ayriminda kullandigi egitim sistemini gormek zor olmasa gerek. Aslinda bir kultur farki cikarip bati ve dogu blogunda egitim ve universitelerle sanayi ortakliginin daha iyi seviyede isleyisini ulkemizde harmanlayip ne derece uygulariz bakmak gereklidir. Bizlere dusen gorev iyilestirici ve gelistirici fikirer beyan etsekte kati politika yuzunden ( Topluluk acmak bile iskence ) izin verilmiyor. Ya da bilmedigimiz sekilde bir cark donuyor. Biz cok hataliyiz aslinda , egitimde bir cok bilim adami yetisti bir cok bulus elde ettiler ardindan ya gormezden gelindi ya da bir sekilde kaza susu verildi. Bunlara seyirci kalmamizdan dolayi sistem hala devam ediyor. Hic seye sahip cikamiyoruz gibi kisir dongu olusturuyor.

    Cevapla
  22. Oğuz 2016/05/10, 19:39

    Benim fikrim şirketlerle ya da fabrikalarla üniversitelerin daha 1.sınıftan itibaren iç içe olmasını sağlamaktır.Teknikerlerin veya teknisyenlerin yanında gözlemci olarak veya asistan olarak durmak çok şey katar.Öğrendiğimiz kimya ve fizikteki bilgileri gündelik hayata çok rahat uyarlayabiliriz.İleriki seviyede de matematik bilgilerimizle algoritmaları birleştirerek proglama ve yazılım olabilir.Tabi ki bu her şeyin çözümü değil ama en azından kağıt üzerinde mühendis olmaktansa teoride olmak yeğdir.

    Cevapla

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>