Staj: Bir Yılan Hikayesi ve Bir Kaç Tavsiye

Posted by & filed under Mühendislik, Üniversite.

Geçen Cumartesi Yıldız Teknik Üniversitesi IEEE öğrenci kolunun organizasyonunu yaptığı IEEE Marmara Bölge Toplantısı’na Alper’le birlikte konuşmacı olarak davet edildik. Katılımcılar ,Marmara Bölgesindeki 20-25 üniversitede okuyan, neredeyse hepsi Elektrik, Elektronik, Haberleşme, Kontrol, Mekatronik , Makina Mühendisliği okuyan arkadaşlardı. Kitle uygun olunca ve sorular da bu yönde gelince staj hakkında bir kaç şey söyledim. 

Genellikle sorular “Stajımı büyük ve kurumsal bir firmada mı yapmalıyım?”, “Stajımı bir kamu kuruluşunda yapsam nasıl olur?”, “Stajımı nerede yapmamın bana en çok faydası dokunur?”, “Mesleki bir şeyler öğrenmek istiyorum, stajımı nerede yapayım?” şeklinde.

Sorular temel olarak 2 kaygıya binaen ortaya çıkıyor; 1- CV’me katkı sağlayacak mı, 2- bir şeyler öğrenebilecek miyim

Büyük Firmalarda Staj

Çoğunlukla büyük/kurumsal firmalar stajyerin elini kirlettirmez. Dolayısıyla mesleki anlamda kayda değer bir şeyler öğrenme ihtimali azdır. Öte yandan kurumsallığı, görev tanımlarını, kiminle nasıl konuşulacağını, bir isteğinizi/şikayetinizi kime nasıl ileteceğinizi öğrenirsiniz. Avantajı CV’nizde iyi durur. Staj yaptığınız yere yapacağınız iş başvurusunda pozitif etkisi olabilir.

KOBİ’lerde Staj

KOBİ’ler nispeten az personelle çalıştıklarından sizin de yapacağınız, ucundan tutacağınız bir iş mutlaka bulunur. Ucundan başladığınız işte bir süre sonra kritik değil ama önemli bir iş yapma olasılığınız bayağı artar. Elinizi kirletirsiniz, işin mutfağında çalışırsınız. İş öğrenme şansınız daha yüksektir. CV’nizde kurumsal firma kadar iyi durmayabilir. Dezavantajını kapatmak için staj yaptığınız yerde ufak da olsa bir proje başlatmanızı, küçük de olsa bir değişiklik yapmanızı ve bunu da CV’nizde belirtmenizi tavsiye ederim.

Fark Yaratmak Üzerine Bir Anı

Bir süre önce birlikte çalıştığım bir arge firmasının direktörü geçen dönem bünyelerinde staj yapan bir öğrenciden bahsetmişti. Yaptığı iş hoşuma gitmişti. Stajyer, firmanın yazışmalarında kullandığı imza kalıplarından tutun logosundaki, sitelerindeki her türlü basılı materyalindeki renk demetini ve fontları standarta sokmuş, tüm yazışma türleri için bir şablon hazırlamış. Şaşırıp nerede okuduğunu, kim olduğunu filan sorunca Amerika’lı olduğunu, stajdan sonra geri döndüğünü söylemişti. O zaman şaşkınlığım gitti bir “haa” çektim.

Mühendislik Öğrencilerinde Farkedilen Eksiklikler

 

Bizde öğrenci arkadaşlar dahil oldukları bir oluşumda “fark yaratmak”la çok ilgilenmezler. Kendilerine bir şey katmayı, kendilerini geliştirmeyi çok isterler, bu büyük bir artıdır ama inisiyatif alıp da ben böyle bir şey düşündüm, bu da yapmayı düşündüğüm şeyin taslağı, yapayım mı diye sormazlar. Fikrini allayıp pullayıp satmayı bilmezler. Bu büyük bir eksikliktir. Mesela sunum yapmayı, fikirlerini karşısındakilerin anlayacağı dilde ifade etme konusunda Türkiye’de okuyan öğrenci arkadaşlar bayağı eksiktirler. Bunun kapatılması gereken çok büyük bir açık olduğunu hep düşünürüm. Birileri kendisine iş versin diye beklerler.

Öte yandan verilen işi yapma hususunda çoğu zaman aşırı fedakar davrandıklarını ve iş bitirici olduklarını da biliyorum. 2 hafta önce İngiltere’de Alcatel’de çalışan Türk bir mühendis arkadaşla bu meseleyi konuştuk. Türkiye’den gelenler burada mühendislik, iş bitiricilik konusunda iyi bir üne sahipler demişti. İnisiyatif ve kendine güven geliştiren bir öğrenci arkadaşın çok büyük farklar yaratacağını düşünüyorum.

Staj Yapacak Mühendis Adaylarına Tavsiyeler

  1. Gidince firmadaki herkesle tanışın. Gidin kendinizi tanıtın. Ne iş yaptıklarını filan sorun. Çalışanların isimlerini ezberleyin. İçeri girip kös kös oturmayın.
  2.  Bir kaç gün etrafı gözlemleyin. Ofis ortamıysa kim ne işle meşgul, iş akışı nasıl oluyor, proje nasıl yönetiliyor, kimden kime gidiyor gibi sorular sorun. Kendinize de bir çalışana da sorabilirsiniz. Oradaki havaya bağlı.
  3. Eğer fabrika/atölye vb. bir üretim yerinde çalışıyorsanız neyi iyileştirebileceğinize, standardize edebileceğinize bakın. Kaizen’in ne olduğunu öğrenin. Bir tane akış şeması hazırlayın, hammaddenin nereden gelip nereye gittiğini öğrenin. Muhtemelen makina parkuru en hızlısı için optimize edilmiştir ama en azından bir atığı yerden kaldırmak için bile olsa bir model geliştirme fırsatı bulursunuz.
  4. Firmanın yazışmalarından tutun, basılı ve diğer reklam/pazarlama materyallerinde kullanılacak renk paletini belirleyin, fontları standartlaştırın.
  5. Gidin şefe/yöneticiye, burada zamansızlık veya personel ayıramamaktan dolayı yapamadığınız veya ertelediğiniz bir şey var mı diye sorun. Varsa siz yapın.
  6. Manuel yapılan şeyleri otomatize etmeye çalışın.
  7. İnisiyatif alın. Gidip de bozuk bir makinanın içini açmayın tabii ki veya gidip şantiyedeki vinci çalıştırmayın.
  8. Kendinize güvenin. Korkak olmayın. Bir kaç yıl sonra siz belki oranın rakiplerinden birinde çalışacak veya rakip olacaksınız.
  9. Adınızı lekeleyecek, imajınızı zedeleyecek ve akıllarda kötü yer edecek bir şey yapmayın.

Açık Çağrı

Daha önce Donanım Girişimi Kurmak ve Ürün Geliştirmek İsteyenler İçin Bir Kaç Çalışma Konusu yazımda ticari bir ürün geliştirmek isteyenlere yardımcı olacağımı söylemiştim. Şimdi de Katı Hal Elektronik Arge A.Ş‘de staj yapmak isteyen arkadaşlara buradan açık çağrı yapıyorum; fikriniz, projeniz, yenilikçi, heyecan verici bir düşünceniz varsa projenizi anlatın. Kabul edilirse stajınızı o projeyi gerçekleştirerek Katı Hal Arge‘de yapın. Projeniz için gerekli olan makina, alet, teçhizat ve malzeme giderlerinizi Katı Hal Arge karşılasın. Bu esnada teknik ve sosyal yeteneklerinizi geliştirin, yeni şeyler öğrenin.

Eğer reklam, eğlence sektörüne yönelik “şu marka şöyle bir şey yapsa süper olur”, “bu marka aslında şöyle bir cihaz yapsa da İstiklal’e koysa iyi reklam olur”, “o şirket kampüse böyle bir makina kursa çok eğlenceli bir reklam olur” diyebileceğiniz fikriniz varsa da o fikrinizi 10 Bits Engineering bünyesinde gerçekleştirip o firmalara satabilirsiniz.

Projenizi yukarıdaki iletişim formunda 1-2 paragrafla anlatın. Değerlendirelim, olur gibiyse detayları görüşelim, ihtiyaçları belirleyip başlayalım.

Proje demişken Sumo Robot, Çizgi İzleyen, Bomba İmha, Örümcek Robot gibi projelerle gelmeyin. Daha eğlenceli, yenilikçi bir şeyler olsun.

İyi çalışmalar.

Reklam ve spam atmadığım mail listeme üye olmak için 10 saniyede aşağıdaki formu doldurabilirsiniz:

* indicates required



One Response

  1. protr 2015/07/20, 16:25

    iyi günler ahmet abi ben eem 3.sınıfa geçtim bu yaz stajım var fakat gittiğim yerde 1 tane eem var ve genelde alım satım işi ile uğraşıyor.beni ise elektrikhane adlı panoların yapıldığı yere verdiler.ben mühendislik öğrenmek istiyorum şu an orada yaptığım iş yani pano döşemek uygun mudur bana biraz angarya bir iş gibi geldi çünkü.mühendisliği hesaplamalar proje çizimi vs olarak düşünmüştüm.yani stajımı nasıl değerlendirmeliyim.yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.

    Cevapla

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>